Sunday 5 July 2015

Trip Kawan-Kawan Gunung Liang Tanjung Malim Perak

Wednesday, 17 June 2015

Trip kali nie ke Gunung Liang Tanjung Malim Perak, Kalau dari KL lebih kurang 45minit jer. Line up trip kali nie tak ramai cuma 5 orang je aku, kak naza, fami, zaidy & wawies. Actually trip kali nie last minit aku decided nak join sebab aku tak kenal sorang pun melainkan kak naza itu pun kenal di instagram hihi aku buat keputusan nak redah jee lah dengan harapan dieorang ok nak bawak aku budak hingus baru nak kenal gunung nie tskkk .

Bertolak dari JB berdua dengan kak naza singgah di Melaka pick up wawies then terus gerak KL jumpa zaidy & pami dekat R&R Rawang isi perut sikit terus gerak ke Tanjung Malim. Saja gerak awal sikit sampai awal boleh rehat-rehat. Azan subuh je semua bangun siap-siap solat & sarapan sebab sebelum gerak ke gunung buat report polis dulu di Balai Polis Behrang.

Kami terus bergerak ke kampung sungai dara, sebelum mula kami buat repacking agih-agihkan ration makanan tue pada semua jadi tak lah terlalu beban nak bawak sorang. Actually nie experience pertama aku camping so bab packing aku memang blur lah selamat kak naza banyak tolong aku hehehe. Streching panaskan badan & zaidy bacakan doa semoga semua yer selamat & dipermudahkan segala urusan amin.

Pada awal yer trek mudah dan cantik lagi oklah tak ada lah terkejut sangat urat-urat aku hahaha. Sampai di Lubuk Hantu kami berhenti lunch & berehat celup kaki dalam air sambil layan air terjun hmm tenang hati nie. Ada satu group dah camping dekat lubuk hantu tue group Abg Heri. Lebih kurang pukul 12pm dieorang start trekking ke puncak.

Settle rehat & makan lebih kurang 1.30pm kami sambung semula trekking. Baru jee mula dah hadap trek pacak layannn cabaran sebenar baru jee bermula hehe. Trek pacak aku boleh lagi layan tapi yang buat aku mental trek hancur dek hujan pagi tadi tambahan sebelum kami ada group lain & daypack dah jalan so hadap lah selut-selut aku dah tak kuasa nak control kasut celup aje hahaha pacat sana sini malas lah nak cerita aku buat tak nampak malas nak pikir kang tak jadi kerja haha. Lepas makan semua dah pewai mujur tadi aku tak makan banyak sekadar alas perut. Adalah 10kali kami berhenti kak naza siap tidur on trek lagi steadyyyy aku nak belajar ilmu nie hahahaha.

Trek nie memang jauh & pacak kalau tak kuat silap-silap boleh mental sebab tak sampai2 dahlah pikul beg berat sabor jee lahh. Lebih kurang 5.30pm aku sampai dekat campsite 7E dapat campak beg nikmati yer tak terkata hahaha. Group Abg Heri berhenti rehat & solat terus sambung semula trekking dianggarkan dieorang akan sampai puncak malam. Hujan rintik2 kami cepat2 pasang fly & khemah sebelum kuyup.

7E sesuai untuk bermalam disini sebab tempat ye yang lapang boleh memuatkan maximum 35 orang. Selain itu ada water point tapi perlu turun sikit lebih kurang 2 minit. Hujan mula turun hajat nak masak dinner ditangguhkan tunggu hujan berhenti sementara tue kami berehat dah penat sepanjang hari berjalan hadap trek yang hmmmm *sakitnya tuh disini didalam hatiku nyayi aku dalam hati . Ada yang berbual kak naza dah tidur siap bunyi motobot lagi hahaha. Aku dengan zaidy layan berita TV3 kat phone si zaidy sape cakap dalam hutan tak boleh tengok tv hehe.

Tugas masak memasak diserahkan pada pami aku cuma tolong potong2 bawang jek menu malam cuma sardin & telur dadar itu pun sebab ration sedap-sedap pami tetinggal kat rumahh tsskk sedihhh selamat dekat tanjung malim dia teringat kalau tak nak makan apa dalam hutan. Lebih kurang 10.30pm siap makan hujan lebat & guruh lagi sekali turun group yang petang tadi trekking masih tak turun kami dah mula risau sepatutnya dieorang sampai semula di 7E lebih kurang 8.30malam.

Cabaran malam kami pun bermula apabila diserang tikus hutan yang besar dia sama dengan kucing. Selamat semua makanan aku dah packing masuk dalam khemah jadi tikus kacau periuk2 kat luar. Tikus nie memang tak takut orang dah halau buat bunyi ketuk2 sajee jee dia. Jam dah tunjuk pukul 11.30pm group Abg heri masih tak turun. Abg heri & pami bebincang kalau pukul 12.00pm tak ada jugak turun dieorang akan naik cari. Alhamdulillah lebih kurang 12.10pm orang petama sampai semua masih kat belakang dan semua baik2 saja fuhhh lega hati kalau tak macam2 dalam otak nie risau ada yang injured.

Dugaan kedua malam nie pun datang lagi hujan makin lebat..fly bocor banjir terpaksa semua masuk dalam khemah. Masa nie aku dah rasa macam pelarian Rohigya tidur duduk berhimpit2 nak patah pinggang aku. Nak tunggu pagi lambat betul aku rasa. Bocor, banjir, sempit, sejuk, beg basah zadiy kene sengat lebah hahaha dugaan betul malam tue. Cerita yer ialah satu malam aku tak tidurrr weh! perkhh esok pagi dah laa nak sambung trekking.

Pukul 7.00am kami mula masak sarapan cuaca sejuk, angin sepoi-sepoi nyaman & segar pokok-pokok ditutup dengan kabus sungguh aku rinduuu! Menu sarapan pagi nasi goreng & sandwich sardin (lebih lauk semalam haha) air milo satu cawan share 4orang alkisah semua tak nak minum air wawies bawak sebab kopi pahit tak ada gula air aku jugak korang sebat hmmm sabor jee lahh.

Pukul 9.00am baru start trekking ke puncak dianggarkan 2jam sampai atas. Kalau trek tak pacak bukan puncak lah name yer dekat sini prepare mental lebih sikit sebab korang akan hadap trek pacakkk pacakk pacakk lagi dan lagi sampai puncak hihihi. Tapi trek puncak nie lagi teruk lecak yer aku dah macam berkumbang dalam bendang dah gaya yerr tsskkkk nangis tengok kasut seluar aku sambil mendendang kan lagu *kini aku pasrah dengan segalanya~~~ T_T

Tak lama dengar suara dieorang kat depan jerit2 panggil2 aku dengan kak naza " oii cepattt view open" aku berlari tinggalkan kak naza hahaha tak sabor wehh! sampai jee atas aku terpaku Subhanaallah indah yer ciptaan tuhan. Tak henti henti aku puji. "Cepat salin baju ambik gambar" kisah yer tema kali nie raya di puncak maka gigih lah masing2 pikul baju kurung baju melayu naik gunung hihi.

Terus begerak ke puncak liang timur sebelah puncak liang barat. Puncak liang timur view tertutup pokok-pokok yang berlumut lebih kurang Mossy forest gunung irau. Cantik, sejuk lagi sekali tak henti2 aku puji mesti dieorang cakap aku jakun hahahaha. Cepat2 turun semua sebab barang tak kemas lagi. Naik 2jam turun 1jam hihi belari wehh. Pukul 4.30pm sampai ke Kem lubuk hantu behenti rehat & makan terus gerak ke starting point pami nak keluar dari hutan sebelum magrib. Jalan laju sesekali belari nak kejar masa hutan makin gelap. Tepat 7.30pm kami sampai di starting point Alhamdulillah semua selamat walaupun dalam perjalanan balik kami ada sedikit gangguan & usik kan nakal dari makhluk Allah. As long niat kita baik, kita tak kacau dia tak ada apa yang nak ditakutkan serahkan semua pada Allah ;)

Sebelum balik kami singgah di petronas bersihkan diri singgah makan malam. Barulah semua bukak cerita apa yang mengganggu dieorang masa perjalanan balik tue fuhh meremang bulu roma aku. Selamatlah aku tak mengalami Alhamdulillah. Biasalah tue tempat diakan janji dalam hutan jaga adab. Ok jumpa lagi next trip kata yer lepas raya nak tawan Gunung Rajah sebelum misi tawan V1 pulak huhu.

1. TEBING TINGGI BACKPACKER(fb) TTB
    KHIDMAT GUIDE GUNUNG(TG 9024)
    MENGURUSKAN PERIHAL:

ANDY
    017-9997790
    call/whataps/sms

2. noraini boleh share contact tour guide disini? or any tour guide can call me 012-6354901

3. Ni kena naik dari mana?? Sy dduk tg. Malim 25 tahun xpernah tau pon tempat ni.. Kalau ade info please whatsapp sy.. 0123032358

4. thanks for sharing...we are going there on 5th feb 2019...